3 اسفند 1399

چکیدۀ تجربیات دانش‌آموزان برتر کنکور سراسری در سال 1399

مولف: اردشیر کاویانی گوهری   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
4/1

چکیدۀ تجربیات دانش‌آموزان برتر کنکور سراسری در سال 1399

 

در کنکور سال 1399؛ رتبۀ برخی از دانش‌آموزان به‌تر شد. این دانش‌آموزان همان‌هایی بودند که در کلاس‌های خود اغلب بالاترین معدل‌ها را داشتند. امید هم می‌رفت که در کنکور نتایج بهتری بگیرند. از کلاس دوازدهم ریاضی 4 نفر بیش‌تر به‌چشم می‌آمدند. نام، معدل امتحان نهایی و رتبۀ آن‌ها به‌ترتیب حروف الف‌با بدین شرح است:

  1. آرن آواکیانس با معدل 18.48 رتبۀ 4373 کنکور
  2. شروین خادمی با معدل 18.89 رتبۀ 1400 کنکور
  3. ارشام زندیان با معدل 18.76 رتبۀ ۸۰۲۷ کنکور
  4. کایلار سرکیسیان معدل 19.37 رتبۀ 3527 کنکور.

از کلاس دوازدهم حساب‌داری:

ساسون آغازاریان با رتبۀ 347 موفق شد وارد دانشگاه شود.

نام و رتبه نفرات برتر کلاس دوازدهم کامپیوتر هم به‌ترتیب حروف الف‌با بدین شرح است:

  1. پویان گشتاسبی، با رتبۀ 602
  2. سهیل مباشرامینی با رتبۀ 20
  3. عرفان ملاباقری با رتبۀ 456
  4. پاتریک نرسسیان با رتبۀ 1974
  5. فراز یزدانی با رتبۀ 503
  6. آرمین یوسفی با رتبۀ 502

امسال هم ـ مانند سال‌ها گذشته ـ با نفرات برتر فیروزبهرام در کنکور گفت‌وگو کردم و از تجربیات‌شان پرسیدم. تجربة‌ آن‌ها می‌تواند مانند چراغی راه را برای دانش‌آموزان سال‌های بعد روشن کند. مانند دوندۀ دوِ امدادی که در پایان دور خود چوب را به هم‌گروهی خود می‌دهد تا مسیر را ادامه دهد.

چکیدۀ تجربیات دانش‌آموزان برتر کنکور 1399 را در ادامه بخوانید:

  1. اگر در نظر گیریم که روزانه دست‌کم 8 ساعت خواب نیاز است، تنها یک نفر از این گروه 11 نفره 8 ساعت می‌خوابیده است. اغلبِ این دانش‌آموزان دیر می‌خوابیده‌اند و برای آمدن به مدرسه، به‌ناچار زود بیدار می‌شوند و بیش‌ترشان بعدازظهر، پس‌از ناهار کمی می‌خوابند. نتیجه: دیرخوابی، بدخوابی و کم‌خوابی‌ها پیامد‌ها و آسیب‌هایی به‌همراه می‌آورد و در کیفیت کار و آموحتن در زمان بیداری تاثیر مستقیم دارد.
  2. اغلب این دانش‌آموزان توجه خاص و برنامۀ ویژه‌ای برای خوردوخوراک خود نداشته و برابر با عادت خانوادگی؛ صبحانه، ناهار و شام می‌خورده‌اند. تنها دو نفر کمی متفاوت بودند. در خانوادۀ یکی از این دو نفر وعده‌های غذایی بیش‌تر از بیرون سفارش ‌داده می‌شده است‌ و دیگری حتی برای ناشتا، میزان مصرف آب و وعده‌های غذایی وسواس و دستورالعمل ویژه‌ای داشته‌است. یک نفر هم به‌خاطر ورزش بدن‌سازی (نه تغذیۀ مناسب برای دوران کنکور) تحت برنامۀ ویژۀ باشگاه بوده‌است. نکتۀ دیگر این‌که برخی از این دانش‌آموزان خودشان صبحانه حاضر می‌کرده‌اند یا این‌که به‌تنهای صبحانه می‌خوردند. چند نفری نصفه نیمه، یک صبحانه سردستی ناکافی می‌خورده‌اند. برخی دیگر برای زنگ‌های تفریح در مدرسه لقمه می‌آورده‌اند تا جبران صبحانۀ ناکافی شود.

نتیجه: بدون تردید توجه ویژه به رژیم غذایی در دورة درس‌خواندن بر تمرکز، حافظه و فراگیریِ دانش‌آموزان تاثیر دارد.

  1. دربارۀ زمان، محل و نحوۀ درس‌خواندن و برنامه‌ای برای تست‌زنی، 5 نفر برای درس خواندن به کتاب‌خانه می‌رفته‌اند. معدل زمان درس‌خواندن‌شان 2 ساعت در روز بوده است. برنامۀ روزانۀ منظمی برای درس‌خواندن نداشته و شبِ‌امتحانی بوده‌اند. 3 نفر از دبیرستانی‌های هماهنگ و هم‌پای آزمون قلم‌چی درس‌های‌شان را پیش ‌برده‌اند و تست می‌زده‌اند.

نتیجه: داشتن برنامۀ فردی برای درس خواندن لازم است.

  1. عوامل موفقیت(نسبی):

الف- رفت‌وآمد با دوستان

ب- بارها شبیه‌سازی کنکور و شرکت در آزمون‌های قلم‌چی

پ ـ حضورِ صددرصدی در کلاسِ درسِ مدرسه

ت- برای 5 تن از دانش‌آموزان 12 کامپیوتر کلاس آقای منوچهر مژگانی تاثیرگزار بوده‌است

ث- گذراندن کلاس زبان در آموزش‌گاه‌ها در زدن تست‌های زبان بسیار تاثیر داشته‌است.

ج- یکی از دانش‌آموزان از مهم‌ترین نکته‌های درس‌ها یادداشت برداشته و پیش‌از کنکور آن‌ها را مرور کرده‌است.

  1. از دانش‌آموزان پرسیدم اگر با همین تجربیات به آغاز سال تحصیلی بازگردید چه می‌کنید و چه کاری نمی‌کنید تا نتایجِ بهتری بگیرید. اغلب آن‌ها در پاسخ گفتند درس‌خواندن را زودتر آغاز می‌کردند، ساعات مطالعه را برای همۀ درس‌ها برنامه‌ریزی کرده و بیش‌تر درس می‌خواندند.
  2. درنظر داشتن این نکات در روز کنکور نتیجۀ بهتری می‌دهد:

الف- همۀ چیزهایی را که باید به‌همراه داشته باشید، مانند کارت حضور در جلسه، مداد، پاک‌کن، شناسنامه یا کارت ملی را روز قبل آماده کرده دمِ دست بگذارید و صبح، پیش‌از رفتن با چک‌لیست‌تان آن‌ها را دوباره بازبینی کنید.

ب- زودتر از زمان برگزاری در حوزۀ امتحانی حاضر شوید.

پ ـ پاسخ‌دادن را از درس‌هایی آغاز کنید که امید بیش‌تری به آن‌ها دارید.

ت ـ پس‌از پاسخ‌گویی به پرسش‌های هر درس در کاغذی که نام همۀ درس‌ها را در آن نوشته‌اید تیک بزنید که چیزی را جا نیندازید. 

ث ـ پیش‌از جلسه به توالت بروید که مجبور به ترک جلسه نشوید.

ج ـ یک ظرف آب برای گلو تَر کردن به‌همراه داشته‌باشد.

  1. نکاتی دیگر که به‌دردتان خواهد خورد:

الف- جو کلاس باید برای درس‌خوان‌ها مناسب باشد و درس‌خواندن به‌عنوان یک ارزش شناخته شود. نباید به دیگر دانش‌آموزان اجازۀ برهم‌زدن کلاس را داد، برخی از آن‌ها همان‌هایی هستند که برای خوابیدن به جلسۀ کنکور آمده‌بودند.

ب- خودتان را با بقیه مقایسه نکنید.

پ ـ دربارۀ شیوه‌های درس خواندن و تست‌زنی، برنامه‌ریزی و انتخاب رشته با افراد بی‌صلاحیت گفت‌وگو و مشاوره نکنید.

ت- برای آمادگی بیش‌تر دربارۀ خواب-استراحت، خوراک و فعالیت بدنی خود با افراد آگاه مشورت کنید.

ث- در رشتۀ موردعلاقه خود تحصیل کنید تا خودجوش درس‌خوانده و نتیجۀ بهتری بگیرید.

ج- نه کنکور چیز عجیب‌وغریبی است و نه رتبۀ خوب آوردن کار دشواری است.

چ- موفقیت در کنکور را به‌چشم کاری ارزش‌مند برای خود و خانوداده‌تان ببینید و همۀ تلاش خود را بکنید.

 

کامران فریدونی، معاون پرورشی فیروزبهرام

تعداد مشاهده (1911)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "چکیدۀ تجربیات دانش‌آموزان برتر کنکور سراسری در سال 1399"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید