تکرار رفتارهای گذشته نتیجههایی مانند گذشته به بار میآورد. در آموزش و پرورشی که یکی از هدفهای آن پروراندن و رشد خلاقیت باشد نباید اصرار داشته باشیم که بچهها در عین حفظ ساختارها و نظم، مثل ما فکر کنند.
مانند دیگران بودن و مانند دیگران فکر کردن امنیت کاذبی به همراه دارد که نقطۀ مقابل منحصربهفرد بودن و خلاق بودن است. اگر همان کارها را انجام دهیم، اگر همان آثار هنری را خلق کنیم، اگر همان چیزهایی که گذشتگان میخواستند بدون کوچکترین تغییری بخواهیم و اگر . . .
در روز چهارشنبه 19 مهر 1396 بچههای کلاسهای دهم ریاضی و تجربی را به بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده دوسالانه مجسمهسازی به موزه هنرهای معاصر بردیم. قرار شد بچهها برای بازدیدهای بعدی پیشنهادات خود را ارایه دهند تا در صورت تصویب در انجمن اولیا و مربیان اقدامات لازم صورت گیرد.
آثار دوسالانۀ مجسمهسازی که در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمده بودند مورد پذیرش اغلب دانشآموزان کلاس دهم ریاضی و تجربی قرار نگرفتند. حسابی جا خورده و گیج شده بودند و واکنششان تمسخر بود. به نظر میآمد انتظار داشتند در موزهای که آثار معاصر در آن به نمایش در میآید همچنان آثاری مانند آثار آشنای قرنها پیش را ببینند و این یعنی جوانانمان نیز پیر فکر میکنند.
خبر و عکس: کامران فریدونی، معاون پرورشی فیروزبهرام