محمدرضا نیکنژاد از سال تحصیلی که در پیش داریم (94-1393) آموزش در س فیزیک کلاس اول و دومیها را به عهده خواهد داشت.
او در کلاسهای تابستانی نیز حضور داشت. نیک نژاد سومین مطبوعاتی فعال فیروزبهرام است. نفر نخست آقای بوذرجمهر پرخیده، دبیر نامآشنای فیزیک و ریاضیات، نفر دوم آقای مهدی بهلولی دبیر ریاضیات و آقای نیک نژاد نیز دبیر فیزیک سومین دبیر مطبوعاتی فیروزبهرام است.
محمدرضا نیکنژاد همراه با دانشآموزان کلاسهای تابستانی فیروزبهرام
نیک نژاد در « نخستین جشنوارهی مطبوعات و رسانهها در حوزهی ایدز اچ آی وی ایدز » نیز خبرساز بوده است چنانچه در اخبار آن زمان راجع به محمدرضا نیکنژاد میخوانیم:
روز یکشنبه 10 آذر 92، همزمان با روز جهانی ایدز مراسم پایانی "نخستین جشنوارهی مطبوعات و رسانهها در حوزهی ایدز اچ آی وی ایدز" در فرهنگسرای رسانه برگزار گردید.
معلم فعال و پژوهشگر ارزنده آقای محمدرضا نیک نژاد در " نخستین جشنوارهی مطبوعات و رسانهها در حوزهی ایدز اچ آی وی ایدز " که در فرهنگسرای رسانه برگزار گردید، به مقام دوم رسید .
این مراسم با همکاری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و ستاد مبارزه با مواد مخدر دفتر ریاست جمهوری برگزار شد.
محمدرضا نیکنژاد ستونی در روزنامه شهروند برای طرح مسائل اجتماعی دارد و چندی پیش از او مطلبی با عنوان «جورچین خوش آب و رنگ فرهنگی!» در این ستون به چاپ رسیده است که متن کامل آن در پی میآید:
جورچین خوش آب و رنگ فرهنگی!
محمدرضا نیک نژاد،روزنامه شهروند،ص آخر،۱۵ شهریور ۹۳
"فیروز بهرام" دبیرستانی پرآوازه و ماندگار زیر نظر انجمن زرتشتیان ایران با بیش از ۸۰ سال تلاش ارزنده در گستره آموزشِ کشور است. بر تارکِ "فیروز بهرام" ستارگانی چون ایرج افشار،پرویز شهریاری،احمد شاملو، ذبیحالله صفا، هانیبال الخاص و..، به دانشآموزی بر خود بالیدهاند و اکنون دبیرستان نیز به پروراندن چنین ستارگانی بر خود میبالد. دانشآموزان کنونی دبیرستان،آمیختهای از هممیهنان زرتشتی و ارمنیاند. فضای ویژه "فیروز بهرام" سبب شده است تا پس از نزدیک بیست سال آموزگاری،گستره تجربهاندوزی تازهای برایم فراهم شود و شور تازهکاری به سراغم آید. باری،گاهی با بچهها خوشوبشی میکنم و برای شکستن فضایِ سنگین درس،گپ و گفتی به راه میاندازم و دقیقههایی به دانشآموزی میپردازم. در میانه یکی از گفتوشنودها، دانشآموزی ارمنی گفت،چندین سال است آمار همکیشانش رو به کاهش باورنکردنیای نهاده است. ازاینرو بسیاری از مدرسههای آنان از شدت کمبود دانشآموز بستهشدهاند. بسیاری از خانوادهها در اثر فشار جوانترها زادگاه خویش را رها کرده و به بیریشگی درکشورهای بیگانه تن میدهند. ارامنه در دوران شاهعباس باهدف گسترش صنعت و مهارت به ایران کوچ داده شدند. گرچه ستمی سخت بر آنان رفت!اما بیگمان خدمات ارزندهای را به میزبانان ایرانی خویش پیشکش کردند. از سوی دیگر وضع برای هممیهنان زرتشتی نیز بهتر از این نیست و بسیاری از آنان ریشههای چندین هزارساله خویش را از خاک پربار مادری درآورده و در خاکِ سستِ گلدانهای خوش آب و رنگ بیگانگی فرومیبرند. این هممیهنان با کوله باری ارزشمند از فرهنگ و آموزههای ایرانی،بیش از هزار سال- با همه نامهربانیها - این سرزمین را همراهی و همیاری نمودهاند. زیبایی و چشمنوازی ایران- افزون بر گوناگونی اقلیمی- به گوناگونی فرهنگی و بخشهای جدانشدنی آن،یعنی فرهنگهای دینی،قومی و نژادی است. یکرنگی خستهکننده و دلآزار است. جورچین فرهنگی ایران هنگامی از زیبایی و شکوه دل را میرباید که تکه های رنگارنگ آن در کنار هم چیده شوند و در بده – بستانهای فرهنگی،ارزشها و شایستگیهای انسانی و جهانی یکدیگر را دریافت و زشتیهای یکدیگر را بپوشانند – بهرسم هزاران سال گذشته. مسیحی،زرتشتی،کلیمی،مسلمان،شیعه،سنی و ... از سویی، لر،کرد،ترک، بلوچ،عرب،گیلک و ... از دیگر سو، هرکدام بخشی از فرهنگ موزاییکی ایران را رنگ و جلایی ویژه بخشیدهاند و کم شدن هر یک از رنگها بر چشمنوازی این سامانه هزاران ساله آسیب خواهد رساند. بیگمان همان اندازه که کیارستمی و شجریانِ مسلمان در گسترش فرهنگ این مرز و بوم کارا بودهاند،پرویز شهریاری زرتشتی و چاک ناواریان ارمنی نیز سهیم هستند. چه باید کرد تا شهریاریها و چاک ناوریان های آینده از دل این فرهنگ نگریزند؟ و چاره چیست تا از خالی شدن بخشهایی ارزشمند و زیبا از جورچینِ خوش آب و رنگ فرهنگیمان جلوگیری شود؟
http://shahrvand-newspaper.ir/?News_Id=5254
کامران فریدونی، شهریورماه1393، با نگاهی به :
http://smi-edu.com (پایگاه خبری تحلیلی سازمان معلمان ایران)
https://fa-ir.facebook.com/niknezhadmr